Wszyscy właściciele stron internetowych powinni zapoznać się z pojęciem konwersji. To właśnie ona stanowi bowiem najważniejszy wskaźnik, który określa przydatność i skuteczność witryny, a także działań prowadzonych w celu jej wypromowania. Z tego powodu warto poznać kluczowe informacje na jej temat.
Czym jest konwersja? Na co wskazuje?
Żeby lepiej zrozumieć sens odpowiedniego budowania stron internetowych, jak również dostosowywania znajdujących się na nich treści, należy najpierw odpowiedzieć na pytanie, co to jest konwersja.
Najczęściej używana definicja wyjaśnia, że jest to konkretne działanie użytkownika strony internetowej – w zależności od specyfiki witryny, w ten sposób możemy określić dokonanie zakupu produktu bądź usługi, użycie odnośnika prowadzącego do danej podstrony, czy też zapisanie się do newslettera. Wszystko, co powoduje, że użytkownik staje się aktywny.
Celem konwersji będzie więc działanie pożądane przez właściciela strony. Jak łatwo można się domyślić, często będzie oznaczał on co innego. Wiele zależy bowiem od tego, co znajduje się na witrynie i dlaczego funkcjonuje.
W tym miejscu należy podać dwa tożsame pojęcia, a więc współczynnik konwersji oraz konwersja wspomagana. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z liczbą osób realizujących konkretne czynności w stosunku do wszystkich użytkowników strony. Im więc wyższy współczynnik, tym lepiej.
Konwersja wspomagana natomiast wskazuje na sumę dodatkowych konwersji (działań), które prowadzą do końcowego celu, a więc podjęcia decyzji określonej mianem konwersji. Dla przykładu – przed finalizacją zakupu danego produktu, użytkownik często korzysta z różnych kanałów i informacji, które pomagają mu dokonać wyboru. To są właśnie konwersje wspomagane.
Jak zwiększyć współczynnik konwersji na stronie internetowej?
Skoro wiadomo już, z czym dokładnie mamy do czynienia, warto zastanowić się nad tym, co można zrobić, aby konwersji było jak najwięcej, a ogólny współczynnik okazał się po prostu korzystny. Jak łatwo się domyślić, nie jest to wcale łatwe – najczęściej wymaga współpracy z zespołem specjalistów, którzy będą w stanie wykorzystać pełen potencjał strony, a także pomóc w walce z konkurencją.
- Pierwszym, niezwykle istotnym działaniem, jest określenie celów konwersji. Jak wiadomo, są one zależne od specyfiki strony. Muszą one pasować do profilu firmy oraz prowadzonych czynności marketingowych. Wśród najczęściej wymienianych celów konwersji wskazuje się zakup produktu bądź usługi, skorzystanie z linków sponsorowanych, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych, pobranie konkretnych plików.
- Jeżeli współczynnik konwersji nie jest zadowalający, należy poświęcić czas na jego optymalizację. Często poprzedza ją dokładna analiza użytkowników – ich potrzeb oraz konkretnych zachowań. Wszystko po to, aby zaplanować zmiany na stronie, które sprawią, że wskaźnik wzrośnie. Może być to związane na przykład z dostosowaniem layoutu, przyspieszeniem działania witryny, czy też przygotowaniem nowych, lepszych treści.
- Sposobem na poprawę współczynnika konwersji są także wszelkie kampanie marketingowe. Mogą być prowadzone na przykład poprzez system Google Ads lub na portalach społecznościowych. Do tego dochodzą czynności związane z optymalizacją i pozycjonowaniem strony pod wyszukiwarki internetowej. Jeżeli bowiem witrynę łatwiej będą mogły znaleźć osoby należące do grupy docelowej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że konwersji pojawi się więcej.
Wraz z realizacją wszystkich działań niezbędnych do poprawy współczynnika konwersji, trzeba korzystać z narzędzi służących do jego mierzenia. Pomaga w tym narzędzie Google Analytics, które zapewnia dostęp do potrzebnych Ci danych.
Nie da się ukryć, że konwersja to jedno z najważniejszych pojęć w marketingu internetowym. Z tego powodu warto wiedzieć, co oznacza i jak można przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji. W obu przypadkach pomocne okażą się agencje kreatywne, zatrudniające specjalistów od promocji i pozycjonowania stron internetowych.
źródło: OneTrend pozycjonowanie stron