Pozycjonowanie strony na wybrane frazy kluczowe to wciąż jedna z najpopularniejszych i najważniejszych części działań SEO i SEM. Większość właścicieli stron internetowych decyduje się na skorzystanie z usług copywritera, który optymalizuje treści tekstowe pod kątem zawartości słów kluczowych tak, aby witryna uzyskiwała jak najlepsze pozycje w wynikach organicznych. Niestety, copywriting SEO to nie jest taka prosta sprawa – potencjalnie najmniejszy błąd może zaburzyć prawidłowe wyświetlanie strony w wynikach Google.
Jednym ze zjawisk spowodowanych nieprawidłowym zawarciem fraz kluczowych jest tzw. kanibalizacja słów kluczowych. Polega ono na indeksowaniu się kilku podstron jednego serwisu na konkretną frazę. Dotyczy najczęściej stron, które posiadają wąską specjalizację tematyczną. Przykładem kanibalizacji słów kluczowych jest sytuacja, w której sklep sprzedaje różne warianty rozmiarowe tego samego produktu i tworzy dla nich oddzielne kategorie, tj. podstrony, używając tych samych fraz kluczowych w opisach każdej z nich.
Zastanawiasz się, jak można wykryć zjawisko kanibalizacji? Jeśli Twoja strona jest przykładem serwisu o wąskiej specjalizacji, którego różne podstrony mogą być wypozycjonowane na różne frazy kluczowe, zwróć uwagę na jego sposoby wyświetlania się w wynikach wyszukiwania. W ciągu dwóch dni Twoja witryna zmieniła pozycję, a także adres URL zawarty w metadanych? To sygnał, który unaocznia proces kanibalizacji słów kluczowych.
Skoro wiemy już, czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak ją rozpoznać, czas omówić działania, które pozwolą nam jej uniknąć:
- Postaw na indywidualizm metadanych – wiemy, że znacznie łatwiej jest napisać takie same metadane dla wszystkich podstron, jednakże tego rodzaju rozwiązanie nie przyniesie nam niczego dobrego. Ich duplikacja może wprowadzić w błąd algorytmy wyszukiwarki
- Zadbaj o zróżnicowane treści copywriterskie – każda treść musi mieć swój indywidualny, unikalny charakter! Nie kopiuj treści, zarówno w tekstach oraz nagłówkach, a także unikaj wprowadzania tych samych fraz kluczowych do wielu różnych podstron
- Wprowadź prawidłowe linkowanie wewnętrzne (lub/i zewnętrzne) – nie stosuj tych samych anchorów dla linków prowadzących do różnych podstron, pomożesz tym samym algorytmowi w ich indeksowaniu
- Zastosuj tagi kanoniczne rel=”canonical” – ich wprowadzenie gwarantuje prawidłowe rozpoznanie przez algorytm kluczowych dla właściciela witryny podstron
- Zwróć uwagę na przekierowania 301 – zweryfikuj, czy są one prawidłowo wprowadzone w system CMS. Jeśli ich brak, koniecznie uzupełnij je w konkretnych miejscach
To tylko część z obszernej listy możliwości. Tego rodzaju działania znajdują się w obszarze optymalizacji SEO, która jest niezwykle istotna w procesie pozycjonowania witryny. Jednym z jej kluczowych elementów jest copywriting SEO – jego prawidłowe wykonanie może pozwolić na uniknięcie błędów podczas indeksowania strony w wynikach wyszukiwania Google. Warto jednak pamiętać, że na proces optymalizacji SEO należy patrzeć holistycznie, ponieważ wymaga wielu działań z różnych obszarów problemowych. Jeśli szukasz specjalistów SEO, którzy pomogą Ci napisać prawidłowo zoptymalizowane teksty SEO oraz w razie potrzeby wprowadzą zmiany programistyczne, skontaktuj się z wykwalifikowanym zespołem dobrej agencji interaktywnej.